Ақ бесікке жат, бөпем

0 5

Қазақ «бесік тербеткен үйде береке бар» деп жаңа туған нәрестені бесікке бөлеген. Бесікке немқұрайды қарамай, бетін ашық тастамай, кие тұтқан.

Тіпті, әкесі жатқан бесікке кейін балаларын да бөлеп, мұра ретінде келер ұрпаққа қалдырып отырған. Заман ауысқан сайын бесікке деген адамдардың түсінігі де өзгергендей. Қазір қасиет тұтқан бесігіміз қараусыз қалды. Кейбір жұрт керексіз санап, қоқысқа тастап та жүр. Біз қаладағы қазақтың шаңырағынан бесік іздедік…

Бесікке бөлеп, өкініп қалған

Қазір бесіктің де түр-түрі кө­бейіп­ті. Смарт бесік, жинамалы бе­сік, ағаш бесік арасынан өзіңізге ке­регін таңдап алуға болады. Ба­ға­сы да әртүрлі. Біз бесік іздеп, ин­тернет дүкендерге де хабар­ла­сып көрдік. Смарт бесіктің бағасы 80 мың теңгеден, ал жинамалы бе­сіктің бағасы 45 мың теңгеден бас­талады екен. Бесіктің ішкі жаб­дықтары безендірілуіне қа­рай 30 мың теңгенің айналасында.

– Біз экологиялық таза, сапа­лы, ұлттық нақышта заман тала­бы­на сай бесік жасап жүрміз. Бе­сік­тің бағасы қол арбадан әл­де­қайда ар­зан. Бірақ, сұраныс аз. Көбіне сә­би­дің нағашылары «бесік тойға апа­рамыз» деп алады. Әсіресе, оң­түстік, батыс өңірлерден тапсы­рыс жиі түседі, – дейді біз хабар­лас­қан бесік жасаушы шебер Арыс­тан Асхатұлы.

Дегенмен, ғаламтор бетінде жаңа бесікпен қатар ескі бе­­­­сіктердің де жарнамасы қаптап тұр. Бір рет қолданыста болған бе­сіктің бағасы – 15 мың теңге екен. Тіпті, қажетіңізге жарат­саңыз, те­гін беремін дегендер де бар. Со­лар­дың бірі – Шолпан Бай­сұлтанова. Екі баланың анасы тұңғышын бе­сікке бөлеп, қателік жасағанын айтты.

– Бірінші балам қырқынан шық­қан соң бесікке салдық. Ал­ғаш ана атанғанда тәжірибем аз еді. Ұлым бесікте жатқанда шы­рыл­дап көп жылайтын. Біз түні­мен тербетіп, ұйықтатып тастап жүр­дік. Сөйтсек, баламның жам­бас дисплазиясы бар екен. Бұл диаг­нозды үш айдан кейін білдік. Кейін массаж жасатсақ та, ұр­шы­ғы орнына келмеді. Қазір аяғын қи­сық басып жүреді. Ал, екінші ба­ламды бесікке салған жоқпыз. Үй­дегі бесік жап-жаңа. Бос тұр­ған­ша керек еткен жанға берейін де­дім, – дейді Шолпан Байсұлта­нова.

Оның айтуынша, баланы бе­сік­ке бөлеп, қымтап тастағаннан де­несіне түрлі бөртпе шығып ке­те­ді. Баланы кішкентайынан аяқ-қо­лын ашық ұстап, еркін өсірген дұрыс. Бесікке ұзақ жатқан сәби­дің жауырыны жабысып қалады. Ал, оны ашу кез келген адамның қо­лынан келмейді.

– Қазір баланы бесікке бөлеп қа­жет емес деп ойлаймын. Көбі «ба­ла тыныш ұйықтайтын бола­ды» деп айтады. Ұйықтаса ұйық­тай­тын шығар бірақ, баланы қым­таған дұрыс емес. Бәрібір сәбидің бос жатқаны жақсы. Бесікте тер­бет­кенде миы шайқалуы мүмкін. Бір жағынан, бала көп жатса ба­сы­ның формасы өзгеріп, жалпиып ка­лады. Ол болашақта баланың да­муына кері әсерін тигізеді, – дей­ді жас ана Гаухар Жарқынова.

Жамбас дисплазиясы көбейген

Педиатрлар да бесікте ұзақ жатқан баланың жауы­ры­ны жабысып, түрлі ауруға шал­ды­ғатынын алға тартты. Сондай-ақ ба­ланы бесікке қатты бөлеп қою, омыртқа иілістері дұрыс қалып­тас­пай қалуына әсер етуі мүмкін. Қа­зір бұрынғыдай емес үй тем­пе­ратурасы да жоғары. Ал, оранып жат­қан сәби көп терлесе, рахит ауруы­на шалдығуы ықтимал. Екін­­­шіден, бесікке жатқан бала­ның қан айналымы дұрыс бол­ма­ған­дықтан басы үлкейіп, аяғының ұр­шығы шығып кетеді. Қазір «дисп­лазия» ауруына шалдыққандар жетерлік. Демек, бесікке таңылған ба­ланың жамбас буыны ішіндегі сүйек дұрыс жетілмейді деген сөз. Үшіншіден, бесікке бөлеген ба­ланы тербету арқылы біз оны тал­ды­рып тастап жүрміз. Баланы бы­лай қойып, ересек адамның аяқ-қолын байлап, тербетсеңіз ба­сы айналып, талып қалар еді.

– Бесік балаға ертеректе жақ­сы болғаны рас. Киіз үй, ортада ошақ, әйел адам далаға шаруа­лары­мен жиі шығатын. Баланың өмі­ріне қатер туғызбай, жылы жер­де жатуына бесік ыңғайлы еді. Сә­биді 2 жасына дейін бесікке бө­лейтін. Ал, қазір ананың толық­тай баласына қарауына барлық мүмкіндік бар. Соңғы кезде жам­бас дисплазиясы диагнозы жиі кез­деседі. Әсіресе, бесікке жата­тын балалардың ұршықтары дұ­рыс дамымай немесе орнында тұр­майды. Сондықтан нәрестені қат­ты орамай, бос ұстаған дұрыс. Аяқ-қолын құрсақта жатқан кез­дегідей бүгіп жатуына мүмкіндік туғызу қажет. Педиатордың ғана емес, ортопедтердің де пікірі осын­дай, – дейді балалар дәрігері Ма­тай Есенғалиқызы.

Педиатордың пікірін балалар мас­сажының маманы Махамбет Нұр­маханбет те растап отыр. Оның айтуынша, бесікті памперс жөр­гектерімен салыстырсақ, ба­ла­ның тазалығы мен гигиенасына бесік жақсырақ. Бесікте жатқан ба­ланың бұты жиі аллергиямен қы­­зармайды және тұз да жинал­май­ды.

– Алайда, бала бесікте таңнан кеш­ке дейін ұзақ жататын болса, екі жамбасын қатты қысып тас­та­са, қан айналымы жүр­мей, бала­ның ұршы­ғы кеш дамиды. Жалпы, дені сау баланы бесік­ке жат­қыз­ған­ның еш­қандай зия­ны жоқ. Тек бас сүйек қы­сымы, жам­бас дис­п­­ла­зия­сы болса, бе­сікке  бө­леуге бол­май­­-ды, – дейді Ма­­хам­­­бет Нұрма­хан­бет.

Бесіктің қадіріне жете алмай жүрміз

Бүгінде бесікті сирек қол­дан­­ғандықтан, «Бесікке бөлеу», «Бесік жы­ры», «Тыштыма» се­кіл­ді ұлт­­тық салт-дәстүріміз де күн санап жоғалып бара­ды. «Қазақ ана­лары» жоба­сы­ның не­гізін қа­лау­шы, «ағайын­ды Жү­гі­нісов­тер­дің» анасы Айнұр Жү­­гіні­сова ба­ла­лары мен неме­ре­лерін бесікке бө­­легенін, одан ешқан­дай зиян көр­­мегенін айтты.

– Бесіктің қалай жасалатынын «зиян» деп жүргендер білетін бол­са, қазіргі балалар арбасы қол­да­ныс­тан біржолата қалар еді. Өйт­кені, арба әртүрлі ерітілген плас­­­­тиктен жасалса, бесік таза ағаш­тан жасалады. Бе­сікті жыр­дың ырғағымен тер­бетіліп тұра­тын меха­низм­мен жасаған. Көбі бе­сікте жатқан баланың «басы шай­қалып қалады» дейді. Ме­нің ойым­ша, баланың миы бе­сіктен емес, арбадан шайқалып қа­лады. Се­бебі, арбада тепе-теңдік жоқ. Қол-аяғын кішкентайынан бос жі­берген бала кейін агрессивті бо­­лып өседі. Ал, бесікке жатқан ба­­ла сабыр мен шыдамды бойына сіңі­ріп, сергек болып ержетеді. Кеу­­десі жабулы, жылы жатқан ба­­ла көп аурушаң да болмайды. Ал, ер­кін жатқан бала, өз қолынан өзі шо­шығыш болады. Арба мен тө­сек­тен құлап, жарақат алған қан­шама бала бар. Мен де балаларым мен немерелерімді еңбектегенше бесікке бөледім, – дейді Айнұр Жү­гінісова.

Бүгінгінің аналары жан ты­ныш­тығын ойлап, баласын бесік­ке жөргекпен де бөлеп жүр. Ал, та­ғы бірі сәбиінің кіндігі түспей бе­сікке таңуға асығады. Қайсысы дұ­рыс екенін «Қазақ аналары» жо­басының негізін қалаушыдан сұрап көрдік.

– Сонда бесіктің шүмегі мен тү­бегі не үшін жасалған? Еріншек ана­лар түбекті тазалауға қиналып, ба­ланың обалына қалып жүр. Қа­зақ ешқашан сәбиді жөргекпен бе­сікке бөлемеген. Иә, біреулер ба­ланы қырқынан шыққаннан кейін бөлесе, енді біреулер баласы туа салып бөлейді. Негізі баланы кін­дігі түскеннен кейін бөлеу ке­рек. Өйткені, бала басында қолға ұс­тағанға үйреніп алса, кейін бе­сік­ке жатпай қояды, – дейді Айнұр Жүгінісова.

Этнограф-ғалым Тәттігүл Қар­­­таеваның айтуынша, дәрі­гер­лер­дің баланы бесікке бөлеуге қар­сы болуына бесіктің эколо­гия­лық таза ағаштан жасалмайтыны се­беп болып отыр. Бұрын шебер­лер бесікті кепкен тал ағашынан, яғ­ни жеңіл ағаштан жасайтын, яғ­ни экологиялық таза бұйым. Қа­зіргі базардағы бесіктердің сал­мағы ауыр, себебі сату үшін кеп­пе­ген ағаштан жасайды, сырлай­ды. Бұрынғының бояуы да табиғи, охра не жоса еді.

– Бұған қоса, қазіргі адам­дар­дың басым бөлігі көпқабатты, құ­­­рылысына цемент пен бетон қол­данылатын үйде тұрады, яғни қа­зіргі тұрғын үйлер экология таза орта болып саналмайды. Бесікті жап­қышпен жапқан кезде балаға ауа дұрыс жетпейді. Қазіргі бесік­тің ішіне мақта салынған мамы­ғын да таза экологиялық масаты, шұға, шыт матадан емес, «велюр» сияқ­ты құрамында синтетика ара­лас матадан тігіп сатады. Сал­да­ры­нан бесіктегі бала терлейді, тер­мен бірге денедегі су кетеді, – де­ді профессор Тәттігүл Қартаева.

Қазір бесікке салар тойда ке­лін төркінінің, яғни жаңа туған ба­ланың нағашылары бесік әкел­генін көріп жүрміз. Этнографтың пікірінше, бесік – атадан балаға м­ұра болып келе жатқан дүние. Бұ­рын әкесі бөленген бесікке ба­ла­сы, ағасы, әпкесі жатқан бесікке қарындасы бөленетін. Ал, қыздың шешесінің бесік апаруы ХХ ға­сыр­­дың 60-70-жылдары қазақ же­­рінің оңтүстік өңірінде қалып­тас­қан. Бұл осы өңірде өзбек ағайындармен көршілес қонудың эт­номәдени әсерінен туындаған. Қа­зақ елінің батыс өңірінде, Сыр­дарияның төменгі ағысы – Қазалы мен Аралда бесік әлі де мұрагер­лік­ке беріліп келеді, нағашы­лары­нан бесік қабылдамайды.

– Бесікке салу бұрындары тек әйел­дер атқаратын отбасылық, әу­леттік ғұрып болған, яғни үйде, өз шаңырағында, отының басында атқарылды. Қазір тойханаға бе­сікті апарып, тойханада салу орын алып келеді. Бесік қасиетті дүние, сол қасиетті дүниені «тойханаға» тасу дәстүрлі танымызға қайшы ке­леді. Тіпті, «бесік тойға» ер адам­дың баруы етек алды. Ертеде күйеуге шыққан қыз балалы бол­ғаннан кейін арнайы «төркіндеп барып» баласына малмен берілетін «жиен сыбағасын» алып қайтқан, қа­зіргі нағашыларының «бесік той­ға» кәде апаруы, сол өткен ға­сырда туындаған өзгерістермен бір­ге қалыптасып, қазір асыра сіл­теушілікке айналды, – дейді Тәттігүл Қартаева.

Қазақтың батыры Бауыржан Мо­мышұлының келіні Зейнеп Ах­­­­метова апамыз бір сөзінде: «Қа­зақ халқы шаңырақты, бесікті, табалдырықты қасиет тұтқан. Бұл үшеуін ешқашан аяқпен баспаған. Бұл үшеуі қашанда бірімен бірі бай­ланысып, ұштасып жатады. Осы­нау қасиетті үш затты қатты то­зып, тым ескірген кезде де аяқ­тың астына тастамай, өртеп жі­бере­тін болған әрі күлін де аяқас­ты қылмай, көміп тастаған» дейді. Алайда, бүгінде  бесік бала ұйық­тай­тын киелі мәртебесінен түсіп, той­ханада нағашы абыройын кө­теретін бұйымға айналып қалғаны өкі­нішті…